Reparation af køler
Vi fixer din køler i Holbæk
Når bilen får en hedetur, gælder det om at bevare det kølige overblik og kende sine venner.
Efter bare tre års kørsel er der fare for, at bilmotorens vigtigste del - køleren - mister sin ydeevne. Selv få procents dårligere køling øger risikoen for motorhavari. Det er gratis at få os til at kigge på din køler. Så er uheldet ude, er der altid hjælp at hente, uanset hvilken køler det drejer sig om.
Få tjekket din køler inden ferien
Skal du på tur med campingvognen, er det derfor en god ide at kigge inden for hos os først. Vi forøger gerne din kølers kapacitet, så den er klar til en ekstra belastning. Vi har alle gængse mærker og størrelser på lager og står klar til at betjene Dem.
Den brugte køler bliver tømt for vand, renset og adskilt på vores værksted. Lokalet vi arbejder i, er specielt indrettet således at vi kan tage mest muligt hensyn til os selv, miljøet samt vore naboer. |
Vi har et velfungerende udsugnings anlæg og alle spildprodukter såsom tin o. lign. bliver opsamlet og afleveret til genbrug.
Vi vil typisk genbruge top-, side- og bundpaneler til den nye køler - Selve køle elementet vil tit være ødelagt af korrosion og kan ikke repareres. Herefter loddes delene sammen, køleren trykprøves og males og er nu klar til montering.
Aircondition
Bruger du ikke dit aircondition?
Mange vil svare nej, da det lugter grimt... Støv, kondensvand og udåndingsluft kan give anledning til vækst af bakterier og mikroorganismer i airconditionanlægget.
Et beskidt airconditionanlæg kan være skyld i luftvejsgener, øjenirritation, ubehagelig lugt og forkølelse.
Få renset og tjekket airconditionanlægget for køle- og ydeevne, så du igen kan nyde turen.
Aircondition anbefales renset hvert 2. år.
Hos Kølerfix repareres- og serviceres aircondition anlæg på alle bilmærker. Vi forhandler også reservedele til aircondition anlæg.
Kontakt os for råd og vejledning til netop din bil.
Intercooler
Intercoolere med tryk på.
Intercooleren er den del i motoren hvor den varme luft fra turboen nedkøles inden den ledes ind i cylindrene.
Når indsugningsluften er passeret igennem turboladeren er luften ikke kun komprimeret men også kraftigt opvarmet. Hvis luften bliver nedkølet igen, inden den bliver sendt ind i cylindrene, opnås et højere iltindhold og dermed en bedre ydelse, samt et mindre slid på motoren. Til denne nedkøling af indsugningsluften bruges en intercooler.
Intercoolere findes i snart sagt alle størrelser, fra små enheder til montering i personbiler, til store enheder til montering i lastbiler og entreprenørmaskiner.
Hos Kølerfabrikken Fix kan vi levere både fabriksfremstillede intercoolere til alle bilmærker samt "skræddersyede" løsninger efter kundens egne mål eller ønsker.
Fortinning
Fortinning - så øjnene tindre.
Fortinning som proces kendes helt tilbage fra vikingetiden. Idag bruges metoden også som rustbeskyttelse og underlag til lakering eller maling. Fortinning er særligt velegnet som rustbeskyttelse i lukkede rum, f.eks. tanke og lignende.
Fortinning er en meget holdbar overfladebehandling i forhold til f.eks. forkromning der jo mest er for syns skyld.
Opgave:
Fortinning af benzin/olietank fra Harley Davidson motorcykel fra 1928.
Når emnet indleveres undersøges det først for skader der kan have indflydelse på processen.
Emnes grovrenses for rust og gammel maling.
Adskillelse og afrensning
Emnet skilles ad ved hjælp af opvarmning med en gasbrænder. Plastik padding, maling, slagger og andre urenheder fjernes ved hjælp af gasbrænder og stålbørste.
Det overskydende tin emnet var samlet med opsamles og indleveres til genbrug.
Syrebad
For at fjerne de sidste urenheder nedsænkes emnet i syrebad i 4-12 timer. Dette renser metallet helt ned i de mindste porer.
Herefter rengøres emnet i vand
Fortinning
Emnet påsmøres en tinpasta bestående af tinpulver rørt ud i et bindemiddel (Antimon) og opvarmes således at pastaen smelter, løber ud og dækker alle ujævnheder og grater. Herved opnås der en fuldstændig beskyttelse af emnet.
Samling
Herefter er der kun tilbage at lodde alle løsdelene sammen til det færdige resultat. Processen afsluttes med en trykprøvning.